Przed rozpoczęciem szkolenia masz zapewne wiele pytań, odpowiedzi na wiele istotnych spraw znajdziesz na stronie Jak zacząć/FAQ

Poniżej możesz zapoznać się z ogólnym zakresem szkoleń prowadzonych przez szkołę Stribo.

Szczegółowa oferta szkoleń wraz z ich cenami znajduje się w zakładce cennik.

Zapisując się na szkolenie w zakładce zgłoś się na kurs możesz wybrać konkretny produkt opisany szczegółowo w cenniku.

Szkolenie PP – paralotnia (swobodna, bez napędu)

Szkolenie do licencji PP uprawniającej do wykonywania lotów swobodnych na paralotni.

Szkolenie dzieli się na część teoretyczna i praktyczną.

W czasie szkolenia teoretycznego oraz przy okazji zajęć praktycznych, nauczysz się wiedzy ogólnej o budowie paralotni, aerodynamice i zasadach lotu, o prawie lotniczym, bezpieczeństwie i meteorologii.

Szkolenie praktyczne dzieli się na dwa etapy:

Etap I – wstępne loty zapoznawcze – 20 lotów holowanych do wysokości max 150m nad terenem

Etap II – trening umiejętności pilotażowych – 10 lotów wysokich

Nauczysz się jak prawidłowo i bezpiecznie:

  • obsługiwać paralotnię, przygotować ją do lotu i złożyć po locie
  • sterować paralotnia i wykonywać manewry umożliwiające szybsze opadanie
  • lądować na ograniczonym obszarze 60x60m
  • startować metodą klasyczną oraz odwróconą

Szkolenie PPG – paralotnia z napędem, start z nóg

Szkolenie do licencji PPG uprawniającej do wykonywania lotów na paralotni z napędem.

W czasie szkolenia teoretycznego, podczas wykładów oraz przy okazji zajęć praktycznych nauczysz się wiedzy ogólnej o budowie paralotni i napędów, aerodynamice i zasadach lotu, o prawie lotniczym, bezpieczeństwie i meteorologii. Szkolenie obejmuje również zagadnienia ściśle związane z lataniem napędowym – szczegółach odróżniających paralotnie PPG od klasycznych, obsługi i konserwacji silnika oraz zasad łączności.

W części praktycznej, po lotach zapoznawczych I etapu, wykonasz minimum 25 lotów z napędem, podczas których wykonasz wiele ćwiczeń doskonalących sztukę pilotażu ale przede wszystkim technikę startu i precyzyjnego lądowania w trudnych sytuacjach.

Nauczysz się:

  • obsługi paralotni, przygotowania jej do lotu i składania po locie
  • sterowania paralotnią i wykonywania manewrów umożliwiających szybsze opadanie oraz symulacji lądowania w terenie przygodnym
  • lądowania na obszarze o wymiarach 60x60m i technik sprzyjających celności
  • precyzji lotu na małych wysokościach i umiejętności współpracy sterówek i manetki gazu
  • zasady działania silnika spalinowego i obsługi zespołu silnik-śmigło
  • obsługi napędu PPG
  • zasad bezpieczeństwa w czasie obsługiwania i wykonywania lotów z napędem

Szkolenie PPGG – motoparalotnia,(trajka), start z podwoziem

Szkolenie do uzyskania licencji PPGG uprawniającej do wykonywania lotów na motoparalotni.

W czasie szkolenia teoretycznego, podczas wykładów oraz przy okazji zajęć praktycznych nauczysz się wiedzy ogólnej o budowie paralotni i napędów, aerodynamice i zasadach lotu, o prawie lotniczym, bezpieczeństwie i meteorologii. Szkolenie obejmuje również zagadnienia ściśle związane z lataniem napędowym – szczegółach odróżniających paralotnie napędowe, PPG/PPGG od klasycznych, obsługi i konserwacji silnika i trajki oraz zasad łączności.

W części praktycznej, po lotach zapoznawczych, wykonasz 36 lotów, w tym również przeloty na większe odległości.

Nauczysz się:

  • obsługi motoparalotni, przygotowania jej do lotu i składania po locie
  • sterowania motoparalotnią i wykonywania manewrów umożliwiających szybsze opadania i lądowanie przy włączonym i wyłączonym napędzie
  • lądowania na obszarze o wymiarach 60x60m
  • startować przy różnych prędkościach wiatru
  • analizy warunków meteorologicznych
  • przygotowania operacyjnego i nawigacyjnego do lotu
  • zasady działania silnika spalinowego i obsługi zespołu silnik-śmigło
  • obsługi napędu PPG i trajki
  • zasad bezpieczeństwa w czasie obsługiwania i wykonywania lotów z napędem
  • działania w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych

Szkolenie Tandem

Szkolenie do uprawnienia Tandem wpisywanego do ŚK. Uprawniające do wykonywania lotów z pasażerem.

Do tego szkolenia dopuszczona może zostać osoba która:

  • posiada przynajmniej jedno ważne uprawnienie podstawowe (PP,PPG,PPGG)
  • posiada przynajmniej 50 h potwierdzonego nalotu ogólnego na danym typie paralotni
  • posiada ważne badania lotniczo-lekarskie
  • ukończyła 18 lat

Szkolenie teoretyczne obejmuje zagadnienia z wiązane z technika lotu w tandemie, instruktażem pasażera, sytuacji niebezpiecznych i pierwszej pomocy.

W ramach szkolenia praktycznego, w przypadku PP, szkolimy z zakresu nauki startu metodą klasyczna jak i odwróconą a dla PPGG omawiamy techniki startu na różnych konstrukcjach trajek. Dowiesz się niezbędnych rzeczy o instruktażu, przygotowaniu i sprawdzeniu pasażera do lotu.

Kurs obejmuje również wykonanie 10 lotów szkolnych z pasażerem zakończonych lądowaniem na celność w określonym miejscu.

Szkolenie do uprawnień „H”

Dla osób posiadających Świadectwo Kwalifikacji

W czasie szkolenia teoretycznego zagadnień związanych z różnymi systemami holowania, mechaniką lotu na holu, techniką pilotażu, wpływem warunków atmosferycznych na lot, organizacji lotów holowanych, zasad komunikacji i komend związanych ze startem holowanym i obsługą sprzętu.

W części praktycznej poznasz zasady związane z techniką startu i lotu na holu, właściwym przygotowaniem do lotu, obsługą wyczepu i prawidłowym stawianiu skrzydła metodą klasyczną i ew. odwróconą.

Szkolenie obejmuje wykonanie 10 lotów za wyciągarką. Zakładamy, ze pilot posiada własny sprzęt, dopuszczony do holowania ale w razie potrzeby szkolenie można odbyć na wypożyczonym sprzęcie szkoły.

Uprawnienie Kierownika Startu

Szkolenie wyciągarkowego

Szkolenia dodatkowe – zaawansowane.

Jeżeli posiadasz już Świadectwo Kwalifikacji i chciałbyś się dalej rozwijać w lataniu napędowym – to szkolenie jest właśnie dla Ciebie.

Oferujemy szkolenia w zakresie:

  • latania nawigacyjnego
  • nauki latania slalomów
  • latania termicznego z napędem
  • latania konkurencji ekonomicznych

Seminarium termiczne PPG

Szkolenie z latania termicznego PPG przeznaczone dla pilotów posiadających Świadectwo Kwalifikacji pilota  paralotni z uprawnieniem PPG.

Jak Zacząć/FAQ

Do szkolenia może przystąpić osoba która:

  • ukończyła 18 lat,
  • ukończy 15 lat w roku w którym rozpoczyna szkolenie i posiada notarialnie potwierdzoną zgodę obojga rodziców/opiekunów prawnych, lub zgodę podpisaną przez oboje rodziców/opiekunów prawnych w obecności instruktora,
  • posiada ogólnie dobry stan zdrowia umożliwiający uprawianie paralotniarstwa,
  • ukończyła przynajmniej szkołę podstawową.

Potrzebujesz:

  • wysokich butów usztywniających kostkę – np. obuwie trekkingowe,
  • wygodne, oddychające, nie krępujące ruchów ubranie, najlepiej takie którego równocześnie nie będzie szkoda wybrudzić np. trawą,
  • polecamy długie spodnie i długi rękaw
  • coś do picia – najlepiej wodę mineralną,
  • nakrycie głowy, najlepiej takie, które zmieści się też pod kask – np. chustka, Buff
  • krem z filtrem
  • zeszyt na notatki
  • w okresach letnich coś na komary

Na szkoleniu I etapu sprzęt (uprząż, skrzydło, łączność radiowa, kask) zapewniany jest przez szkołę.

Na szkoleniu II etapu PPG i PPGG niezbędne jest już posiadanie własnego sprzętu – skrzydło musi posiadać ważny przegląd, jak i być na właściwym poziomie trudności dla szkolonego pilota. Napęd lub trajka musza posiadać ważne dopuszczenie do wykonywania lotów na okres 100 godzin lub 2 lat użytkowania.

Możliwe jest, w miarę dostępności właściwych rozmiarów skrzydeł i innego sprzętu, wypożyczenie sprzętu szkoły za dodatkowa opłatą.

Po ukończeniu szkolenia I etapu oferujemy pomoc w zakupie sprzętu dla kursanta. Posiadamy w swojej ofercie nowy sprzęt firmy Dudek Paragliders, jak i pomagamy w wyborze sprzętu innych producentów. Decydując się na zakup nowego sprzętu możesz uzyskać adekwatne i atrakcyjne zniżki od ceny szkolenia.

Do latania swobodnego możliwy jest zakup nowego sprzętu w cenie około 10 tys. zł, zakup sprzętu używanego może stanowić około połowy tej kwoty.

Ceny sprzętu do latania napędowego są bardzo zróżnicowane, w zależności od wybranego modelu skrzydła, silnika, jego stanu i konfiguracji oraz zacięcia i umiejętności pilota. Nowy, kompletny sprzęt wysokiej klasy, to wydatek 30-40 tys. zł.

Badania lekarskie nie są wymagane. Wystarczy posiadanie Prawa Jazdy, lub oświadczenie o dobrym stanie stanie zdrowia umożliwiającym uprawianie paralotniarstwa, podpisane własnoręcznie.

Niestety jest to jeden z elementów na który nie mamy wpływu – jeżeli pada deszcz, wiatr jest zbyt silny lub wieje z niekorzystnych kierunków, nie jesteśmy w stanie zorganizować bezpiecznych lotów. Staramy się wtedy poprowadzić zajęcia teoretyczne lub z groundhandligu.

Niestety nie mamy wpływu na to jak szybko pogoda się poprawi, a bezpieczeństwo lotów jest jednym z naszych najważniejszych założeń. Możesz jednak przy okazji nauczyć się obserwować różne zjawiska atmosferyczne, co jest bardzo przydatne w dalszej nauce latania.

Podczas trwania szkolenia obowiązkowe jest posiadanie ubezpieczenia OC kursantów szkół paralotniowych. Inne typy ubezpieczeń OC nie obejmują swoim zakresem szkoleń.

Ubezpieczenie OC na czas 1 miesiąca szkolenia zapewnia szkoła. W przypadku przedłużenia się szkolenia potrzebne może być dokupienie dodatkowego ubezpieczenia OC. Na życzenie szkoła może wykupić dla ucznia dodatkowe ubezpieczenie NNW, do czego gorąco zachęcamy.

Obecnie stawki ubezpieczeń wynoszą 12,50 zł na każdy kolejny miesiąc obowiązywania ubezpieczenia OC i 30 zł za ubezpieczenie NNW.

Po zdaniu egzaminu do dalszego latania obowiązkowe jest posiadanie ubezpieczenia OC, które również można wykupić w Finansowej Chacie lub na stronie PSP.

Organizacje tych dwóch rzeczy pozostawiamy w gestii kursantów. Zwykle lotniska dysponują małą, podstawową bazą noclegową i miejscem na organizację np. grilla.

W przypadku szkoleń odbywających się w Górkach jest możliwość zorganizowania noclegów:

Gospodarstwo Agroturystyczne Anna i Leszek Wójcicki – na terenie którego znajduje się lądowisko. Oferuje ono 8 miejsc noclegowych. Na terenie lądowiska jest również możliwość rozłożenia namiotów z dostępem do dobrej infrastruktury (prysznic, zadaszone miejsca biwakowe, grill itp.)

Ośrodek wypoczynkowy w Otałęży – znajduje się on 5km od lądowiska, oferuje w przystępnych cenach domki letniskowe położone nad wodą. Zapewnia on możliwość wykupienia pełnego wyżywienia i skorzystania z dodatkowych atrakcji.

Strona www: owotalez.pl

Nie, zgodnie z polskimi przepisami, I etap szkolenia jest taką podstawówką- etapem zapoznawczym, który nie uprawnia do wykonywania samodzielnych lotów.

Dopiero ukończenie II etapu szkolenia w zakresie danego uprawnienia (PP.PPG,PPGG) i pomyślne zdanie egzaminu uprawnia do wykonywania w pełni samodzielnych lotów.